土田ヒロミ ヤノベケンジ 栗林隆
不可視への眼差し / Rays out of Sight — Art and Radiation, A visual chronology since 1945
2025年7月25日(金)-10月5日(日)
Photo by Haruka Oka
土田ヒロミ〈ヒロシマ1945-1979〉《早志百合子》1976
ヤノベケンジ《アトムスーツ・プロジェクト:保育園4・チェルノブイリ》1997/2001ライトボックス 撮影:ラッセル・リーブマン
栗林隆《元気炉ー初号基 富山》2020、下山芸術の森発電所美術館、富山県入善町 (Photo Rai Shizuno)
不可視への眼差し / Rays out of Sight — Art and Radiation, A visual chronology since 1945
会 期|2025年7月25日(金)-10月5日(日)
会 場|MOMENT Contemporary Art Center
時 間|11:00 ‒ 19:00
定休日|月火
主 催|MUZ ART PRODUCE
協 力 |Office Nirvana 土田ヒロミ、ヤノベケンジ財団設立準備室、ArtTank
特別協力|一般財団法人森記念製造技術研究財団
入場料|無料
MOMENT Contemporary Art Centerでは、2025年7月24日(木)から10月5日(日)にかけて土田ヒロミ、ヤノベケンジ、栗林隆によるグループ展「不可視への眼差し / Rays out of Sight — Art and Radiation, A visual chronology since 1945」を開催いたします。本展では、原爆投下から80年となる今年、1945年以降被爆国としての歴史を持つ日本において、アーティストたちが放射線という主題にいかに向き合い、その影響をどのようなかたちで表現してきたのかをご紹介します。
1939年生まれの土田ヒロミは、1960年代に写真家として活動をはじめて以降、一貫して戦後日本の民族性、精神性の表象に焦点をあてた作品を発表してきました。本展では、土田の代表的なシリーズとしても知られる、被爆体験者の作文集『原爆の子』(長田新編、岩波書店、1951年)に寄せた、彼らの33年後の「現在」を写したポートレイト〈ヒロシマ1945-1979〉(1979)、爆心地の被爆の痕跡を残す風景を定点撮影した〈ヒロシマ・モニュメント〉(1979-)、そして広島平和記念資料館におさめられている遺品などを撮影した〈ヒロシマ・コレクション〉(1981-)からなる「ヒロシマ三部作」を展示します。
ヤノベケンジ(1965-)は1990年代より「現代社会におけるサヴァイバル」をテーマに、近未来的な想像力をもとに、機能性のある彫刻作品を制作してきました。特に、放射線を“感知”する機能を備え、内部被ばくを防ぐ自作の《アトムスーツ》を着用して、原発事故後のチェルノブイリ原発や周辺地域などを探訪する《アトムスーツ・プロジェクト》(-2003)は彼の代表的なプロジェクトのひとつです。本展では、このプロジェクトに含まれる写真作品であり、21世紀以降のヤノベの新たなテーマ「リヴァイバル(=復活・再生)」を象徴する作品制作のきっかけにもなった《アトムスーツ・プロジェクト:保育園4・チェルノブイリ》(1997/2001)および関連のドローイング作品を展示します。
栗林隆(1968-)は、自然、人間、土地などあらゆるもの同士に存在する境界線をテーマに、大型インスタレーションやドローイング、映像等さまざまなメディアを用いて作品を制作しています。また、栗林は2011年に発生した福島第一原発事故以前からエネルギー問題に関心を寄せ、東日本大震災以降は福島へ足を運びながら、原発問題を下敷きとする作品を多く発表してきました。本展では、震災10年目となる節目に下山芸術の森発電所美術館(富山県)にて初号基を発表したスチームサウナ式のインスタレーション《元気炉》シリーズから、新作を奈良にて制作・発表します。
今なお人間へ脅威と恩恵をもたらす不可視のエネルギーに対し、私たちはその経験や記憶をどのように語ることができるでしょうか。本展では3人の作家の表現を通じて、過去から現在、そして未来へ続くタイムラインをたどります。
土田 ヒロミ
1939年福井県南条郡堺村(現・南越前町)生まれ。1963年、福井大学工学部卒業後、ポーラ化粧品本舗に入社。1964年、東京勤務を機に東京綜合写真専門学校研究科で学ぶ。1966年、同校卒業。1971年、独立し写真家の道を選ぶ。同年、「自閉空間」で第8回太陽賞受賞。1976年ごろから開始した「ヒロシマ三部作」は『ヒロシマ1945-1979』(朝日ソノラマ、1979年)、『ヒロシマ・モニュメント』(冬青社、1995年)、『ヒロシマ・コレクション』(NHK出版、1995年)として刊行され、現在に至るまで広島の撮影を続けている。1984年、第40回日本写真協会年度賞、1987年、第3回伊奈信男賞を受賞。2008年、「土田ヒロミのニッポン」(東京都写真美術館)により第27回土門拳賞受賞。1992年から96年まで東京綜合写真専門学校校長を務める。2000年から13年まで大阪芸術大学写真学科教授。主な写真集に『俗神』(オットーズ・ブックス、1976年)、『砂を数える』(冬青社、1990年)、『新・砂を数える』(冬青社、2005年)、『BERLIN』(平凡社、2011年)、『フクシマ』(みすず書房、2018年)、『Aging』(ふげん社、2022年)など。東京都写真美術館、東京国立近代美術館、ボストン美術館、テート・モダン、カナダ国立美術館、ニューヨーク近代美術館、サンフランシスコ近代美術館、ポンピドゥー・センターなどに作品が収蔵されている。
ヤノベケンジ
1965年大阪府生まれ。現代美術作家。1990 年、瞑想装置《タンキング・マシーン》でデビュー。「現代社会におけるサヴァイヴァル」をテーマに機械彫刻を制作。1997 年より放射線感知服《アトムスーツ》を着用し、チェルノブイリ(チョルノービリ)などを訪れる《アトムスーツ・プロジェクト》を敢行(〜2003年)。2011 年、希望のモニュメント《サン・チャイルド》を制作。3体のうち1 体が茨木市(大阪)に恒久設置される。2017年、福を運ぶ旅の守り神《SHIP’S CAT》シリーズの制作を開始。2021 年、大阪中之島美術館に《SHIP’S CAT (Muse)》が恒久設置される。
栗林隆
1968年、長崎県出身。東西統合から間もない1992年よりドイツに滞在、その頃より「境界」をテーマにドローイング、インスタレーション、映像など多様なメディアを使いながら作品を発表。現在は日本とインドネシアを往復しながら国際的に活動する。近年では、個展「栗林隆:Roots」(神奈川県立近代美術館、2024)、ドクメンタ15(ドイツ、カッセル、2022)、瀬戸内国際芸術祭2019、「Enfance/こども時代」展(パレ・ド・トーキョー、パリ、2018)などに参加。2020年の下山芸術の森 発電所美術館(富山県)の個展から《元気炉》シリーズに取り組み、《元気炉ー六号基 大谷》(栃木県宇都宮市、2024)が常設作品として稼働中。
イベント情報
土田ヒロミ トークイベント
日 程|2025年7月25日(金)
会 場|MOMENT Contemporary Art Center
時 間|17:00〜18:30
定 員|30名 *先着順
栗林隆 トークイベント
日程 | 2025年7月26日(土)
会場 | Moment Contemporary Art Center
時間 | 13:00 –
ヤノベケンジ トークイベント
日程|2025年8月7日(木)
会場|MOMENT Contemporary Art Center
時間|17:30〜18:30
定員 |30名 *先着順
Hiromi Tsuchida, Yuriko Hayashi, Hiroshima1945-1979 series, 1976
Kenji Yanobe, Atom Suit Project: Nursery School 4, Chernobyl, 1997/2001, Light box Photo Russell Liebman
Takashi Kuribayashi, Genki-ro / No.0 Toyama, 2020, Nizayama Forest Art Museum, Nyuzen-cho, Toyama, Japan. Photo Rai Shizuno
Rays out of Sight — Art and Radiation, A visual chronology since 1945
Period|2025.7.25 (Fri) – 10.5 (Sun)
Location|MOMENT Contemporary Art Center
Opening Hours|11:00 – 19:00
Closed|Mondays and Tuesdays
Organized by MUZ ART PRODUCE
In collaboration with Office Nirvana Hiromi Tsuchida, Kenji Yanobe Foundation Preparatory Office, ArtTank
Special cooperation from Mori Manufacturing Research and Technology Foundation
Admission Free
MOMENT Contemporary Art Center is pleased to announce the group exhibition "Rays out of Sight — Art and Radiation, A visual chronology since 1945" featuring Hiromi Tsuchida, Kenji Yanobe, and Takashi Kuribayashi, to be held from Friday, July 25 to Sunday, October 5, 2025. This year marks the 80th anniversary of the atomic bombings. In this exhibition, we will showcase how artists in Japan, a nation with a history as an atomic-bombed country since 1945, have confronted the theme of radiation and expressed its impact.
Hiromi Tsuchida, born in 1939, has consistently presented works focusing on the representation of post-war Japanese ethnicity and spirituality since he began his career as a photographer in the 1960s. For this exhibition, we will showcase Tsuchida's well-known "Hiroshima Trilogy". This series includes: "Hiroshima 1945-1979" (1979), a collection of portraits of atomic bomb survivors taken 33 years after their essays were published in Genbaku no ko [Children of the atomic bomb, 1951] (edited by Arata Nagata, Iwanami Shoten, 1951). It also features "Hiroshima Monument" (1979-), which consists of fixed-point photographs of landscapes showing the traces of the bombing at ground zero. Lastly, "Hiroshima Collection" (1981-) comprises photographs of mementos stored at the Hiroshima Peace Memorial Museum.
Kenji Yanobe (born 1965) has been creating functional sculptural works since the 1990s, based on futuristic imagination with the theme of "survival in contemporary society". Notably, his Atom Suit Project (-2003) is one of his representative projects, in which he explored the Chernobyl nuclear power plant and surrounding areas after the nuclear accident, wearing his self-made Atom Suit equipped with a function to "sense" radiation and prevent internal exposure. For this exhibition, we will display photographic works included in this project, Atom Suit Project: Nursery School 4, Chernobyl (1997/2001) , which became the catalyst for Yanobe's new theme of "Revival" (resurrection/regeneration) in the 21st century and beyond, along with related drawing works.
Takashi Kuribayashi (born 1968) creates large-scale installations, drawings, videos, and various other media works, focusing on the theme of boundaries existing between all things: nature, humans, and land. Kuribayashi has also been interested in energy issues since before the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident in 2011. Since the Great East Japan Earthquake, he has visited Fukushima and presented many works based on the nuclear power plant issue. For this exhibition, a new work from the Genki-ro series — a steam sauna-style installation that was first unveiled at the Nizayama Forest Art Museum (Toyama) to mark the 10th anniversary milestone of the earthquake — will be produced and exhibited in Nara.
How can we narrate our experiences and memories of this invisible energy, which continues to pose both threats and blessings to humanity? Through the expressions of these three artists, this exhibition traces a timeline from the past to the present and into the future.
Hiromi TSUCHIDA
Hiromi Tsuchida was born in 1939 in the village of Sakai, Nanjo-gun (now Minamiechizen-cho), Fukui Prefecture. After graduating from the Faculty of Engineering at the University of Fukui in 1963, he was employed by Pola Cosmetics.In 1964, after being transferred to Tokyo, he enrolled in the graduate program at the Tokyo College of Photography, graduating in 1966. In 1971, he became an independent photographer. That same year, he won the 8th Annual Taiyo Magazine Award for Autistic Space. Around 1976, he began work on his “Hiroshima trilogy,” later published as “Hiroshima 1945–1979” (Asahi Sonorama Publications Inc., 1979), "Hiroshima Monument" (Tosei-sha, 1995), and "Hiroshima Collection" (NHK Publishing, 1995). He continues to photograph Hiroshima to this day. Tsuchida received the 40th Photographic Society of Japan Award in 1984 and the 3rd Ina Nobuo Award in 1987. In 2008, he won the 27th Domon Ken Award for Hiromi Tsuchida's Japan (Tokyo Photographic Art Museum). He headed the Tokyo College of Photography from 1992 to 1996 and was a professor in the Department of Photography at Osaka University of Arts from 2000 to 2013. Other major photo books include ZOKUSHIN (Otto's Books, 1976), Counting Grains of Sand (Tosei-sha, 1990), New Counting Grains of Sand (Tosei-sha, 2005), BERLIN (Heibonsha, 2011), Fukushima (Misuzu Shobo, 2018), and Aging (Fugensha, 2022). His works are held in the collections of the Tokyo Photographic Art Museum; the National Museum of Modern Art, Tokyo; the Museum of Fine Arts, Boston; Tate Modern; the National Gallery of Canada; the Museum of Modern Art, New York; the San Francisco Museum of Modern Art; the Centre Pompidou; and others.
Kenji YANOBE
Born in 1965 in Osaka Prefecture, Kenji Yanobe is a contemporary artist known for his large-scale mechanical sculptures that explore the theme of “survival in contemporary society.” He made his debut in 1990 with the meditative installation Tanking Machine.Beginning in 1997, he launched the Atom Suit Project (1997–2003), in which he wore a radiation-detecting protective suit (the "Atom Suit") and visited sites such as Chernobyl. In 2011, he created Sun Child, a monument symbolizing hope, one of which has been permanently installed in Ibaraki City, Osaka.In 2017, Yanobe began his SHIP’SCAT series, featuring guardian deities of travel believed to bring good fortune. In 2021, SHIP’SCAT (Muse) was permanently installed at the Nakanoshima Museum of Art, Osaka.
Takashi KURIBAYASHI
Born in 1968, and grew up in Nagasaki, Japan. Awarded Meisterschuler at the Kunstakademie in Dusseldorf in 2002. While staying in Germany after its reunion, his working theme for projects has been “boundaries”.He has been working with wide range of material including drawing, installation, and video, and participated number of international and domestic exhibitions. Recent major activities are, the solo exhibition Takashi Kuribayashi: Roots (The Museum of Modern Art, Hayama, 2024), Documenta 15 (Kassel, Germany, 2022), the Setouchi Triennale 2019, and the exhibition Enfance / Childhood(Palais de Tokyo, Paris, 2018). Since his 2020 solo exhibition at the Nizayama Forest Art Museum in Toyama, he has been developing the Genki-ro series. Genki-ro /No. 6 Oya (Oya stone quarry ruins, Utsunomiya, Tochigi, 2024) is currently operating as a permanent installation.